Wednesday, November 20, 2019

Tips sebelum membeli tikar getah

Antara sebab ramai pengguna tikar mahu menggunakan tikar getah disebabkan ianya berat untuk diangkat dan susah untuk dipasang. Kebiasaannya, tikar getah yang dipasang mesti mengelembung atau tidak rata. Banyak faktor yang terjadi yang menyebabkan tikar getah tersebut tidak rata atau mengelembung.

Antara tips untuk membeli ialah; 

-A- Tikar Getah yang berkualiti tinggi 



Sebelum membeli tikar getah, kita sebagai pengguna mestilah tahu jenis-jenis yang ada di pasaran. Jenis tikar getah yang ada ialah jenis nipis, sederhana dan tebal. Dan yang paling best sekali dipijak ialah tikar getah jenis span. Jenis span adalah jenis tikar getah yang lembut semasa dipijak oleh pengguna. Di Al Aqsa Carpets, ada beberapa jenis tikar getah yang dijual. Ketebalan yang ada untuk tikar getah ialah 0.45mm, 0.5mm, 0.8mm dan 1.2mm. Tikar getah dari Al Aqsa Carpets terdapat dua jenis panjang iaitu;


  • 0.5m, 0.8mm dan 1.2mm
    Saiz : 1.83meter x 10meter untuk ketebalan
  • 0.45mm dan 0.5mm 
    Saiz : 1.83meter x 20meter untuk ketebalan

Kesemua tikar getah yang dijual di Al Aqsa Carpets ialah tikar getah yang berkualiti tinggi, yang mana Tikar Getah ini 'susah koyak dan tahan lasak'.

-B- Beli tikar getah yang bercorak jalur/garisan 


Corak dan warna Tikar Getah memainkan peranan dalam sesuatu rumah. Selain itu, tikar getah jenis berjalur atau garisan, akan memudahkan anda semasa fasa pemotongan nanti. Di Al Aqsa Carpets, terdapat jenis corak papan parquet, corak kayu dan juga corak abstrak.

Untuk mereka yang ingin memasang vinyl tapi mempunyai bajet yang ciput, kami di Al Aqsa Carpets akan cadangkan penguna untuk memilih Tikar Getah American Vinyl kerana tikar getah ini memang macam vinyl flooring cuma dalam bentuk gulung sahaja. Dan ia juga menjimatkan anda untuk mengeluarkan bajet yang banyak untuk pemasangan vinyl flooring. Ketebalan tikar getah ini ialah 0.8mm dan mempunyai kepanjangan 10meter sahaja.

Selain itu, di Al Aqsa Carpet juga menjual tikar getah jenis span. Tikar Getah jenis span ini jenis sensitif jika anda meletakkan barang/ perabot yang berat kerana ia akan meninggalkan kesan lekuk ke atas permukaan Tikar Getah tersebut. Untuk pemasangan Tikar Getah Span, tidak boleh meletakkan perabot yang berat di atasnya.

-C- Permukaan lantai yang rata

Anda perlu pastikan permukaan lantai simen yang rata dan tidak berlekuk atau beralun untuk pemasangan tikar getah ini. Antara punca tikar getah menggelembung dan tidak kemas disebabkan oleh permukaan yang lantai itu sendiri. Jadi, anda perlu selesaikan masalah lantai yang ada dulu sebelum anda memasang tikar getah tersebut.

-D- Peralatan yang secukupnya 



Untuk pemasangan tikar getah, anda perlu menyediakan peralatan yang secukupnya. Anda hendaklah memastikan peralatan seperti;
(1) Pisau
(2) Gunting
(3) Pembaris besi
(4) Pita pengukur
(5) Pensil

Untuk memudahkan anda memasang tikar getah tanpa ada kesalahan atau tikar getah dipasang menjadi buruk dan tak elok. Untuk mengelakkan tikar getah bergerak atau terbuka, anda boleh melekatkan double sided tape yang dijual di Al Aqsa Carpets. Double sided tape yang dijual di Al Aqsa Carpets memang direka khas untuk industri bahagian karpet dan flooring.

-E- Cara pemasangan 




Sebelum pemasangan anda perlu memastikan lantai anda bebas daripada air atau kelembapan daripada lantai tersebut. Ia juga untuk mengelakkan lantai berbau masam atau berkepam selepas pemasangan tikar getah tersebut. Di samping itu, pemasangan tikar getah memerlukan kesabaran yang tinggi sebab ianya agak leceh dan anda tidak boleh terburu-buru. Untuk dapatkan bucu yang kemas, anda perlu memotong bahagian tikar getah tersebut dengan teliti supaya setiap sudut tikar getah tersebut cantik selepasa pemasangan tanpa da kedutan.

No comments:

Post a Comment

Cantik dan tahan lasak! Dapatkan tikar getah terbaik di pasaran eksklusif dari Al Aqsa Carpets

Dah lah cantik, tahan lasak dan susah koyak! Dapatkan pelbagai jenis tikar getah terbaik di pasaran eksklusif dari Al Aqsa Carpets. Pelbagai...